vineri, 4 mai 2012

Despre trasura Printesei II - cum alegem caruciorul/scaunul pentru masina/marsupiul


Gata, ne-am intors. Mini-vacanta de 1 mai. Mie expresia asta cu "mini nu stiu ce" imi provoca asa stari viscerale, iar eu sunt un om care in primii ani din viata a vorbit numai cu diminutive (nici acum nu mi-a trecut complet). Pentru mine orice clipa cu Matilda e o vacanta, acum am avut 4 zileee.

Am decis sa mergem la "mami" Nico la Brasov pentru ca acolo se afla si matusa mea si imi doream enorm sa o cunoasca pe Matilda. Zis si facut, sambata dimineata am impachetat una bucata copil cu toate accesoriile (chiar am sa pun si o postare despre deplasarile cu copiii mici) si una bucata mama si am plecat catre Brasov. Am stat cu totii pe ganduri daca sa luam si caruciorul.... ca ocupa spatiu, ca unde sa-l mai luam, ca doar aveam marsupiu de niste foarte multe milioane.... Analizez repede situatia.... nene luam carutu, acolo nu avem scaun de masa deci in ce o pun, plus la terasa/restaurant daca nu au scaun... deci luam carutu, l-am luat mai mult in ideea de a-l folosi la masa.... dar cat de mult mi-a folosit! Frate, masina germana e masina germana! Adica, in cazul nostru, caruciorul (masina e "franceza"). Cred ca este pentru prima daca cand simt ca investitia a meritat si s-a amortizat. O sa va povestesc cand ajung la argumentele pentru care am ales acest tip de carucior. Deci despre mijloacele de transport ale bebelusului.

Orice printesa/print trebuie sa aiba un mijloc de transport, ca doar nu o sa mearga pe jos :).

Partea aceasta a achizitiilor pentru bebelus a fost cea mai costisitoare. Probabil ca existau si alte variante, low cost, dar o sa va povestesc si ratiunile pentru care nu am ales ceva ieftin. Ce ne-ar trebui pentru deplasrea copilasului? Pai am putea alege dintre:
1) un "utilaj" indirect: caruciorul (simplu sau kombi),
2) un accesoriu direct: marsupiu, sling, wrap, manduca, mei tai;
 - unele nu le exclud pe celelalte-
3) scaunul pentru masina (aici vorbim despre o obligatie, pe mine una ma trec fiori reci cand vad copii tinuti in brate, lasati pe bancheta, lasati sa stea in picioare intre scaune sau pe locul din fata) adecvat varstei copilului.

Stiu ca se poate si fara, si cu de'mprumut si cu mai ieftin. Eu am o "superstitie" legat de imprumutat.... obiectele astea au un talent de a se strica fix cand sunt la mine, asa ca mai rarut cu imprumutatul. Nevoie stiam sigur ca o  sa am iar tata are o vorba "suntem prea saraci ca sa cumparam lucruri ieftine". Oricum multe lucruri o sa si primiti.
(Un sfat legat de cadouri… chiar daca tu spui ca nu trebuie si chiar te simti stingherit, sa stii ca oricum vei primi cadouri. Si daca tot este sa te simti aiurea eu zic sa te simti pana la capat si macar finalul sa fie unul util. Parerea mea… faceti o lista cu ce aveti nevoie, adunati mai multi prieteni la un loc, si sugerati-le (mai mult sau mai putin direct) ca voi ati avea nevoie de x si y de pe lista. In felul asta oamenii nu vor arunca banii pe lucruri pe care poate le ai deja sau pe unele care nu iti vor fi de folos. In lumea occidentala o astfel de lista circula in mod oficial si fiecare isi alege ceva pentru a oferi cadou. Mai exista si varianta in care prietenii sau familia iti ofera bani… pe mine partea asta chiar ma depaseste J.)

1) Caruciorul.
O simpla raita prin magazine sau pe prietenul "goagal" si veti fi coplesiti de multitudinea de modele, care mai de care mai sofisticate si toate cu promisiunea de a fi "cel mai cel dintre cei". Cu siguranta veti tine cont si de felul in care arata caruciorul, de asorteul cu sexul copilasului, dar pe langa partea de "dragalasenie" trebuie sa ganditi si cateva aspecte practice. O sa gasiti pe siteurile de profil tot felul de sfaturi, majoritatea scrise cu scopul de a vinde produsele promovate, eu o sa va spun cateva idei (pe care le puteti lua in considerare) asa ca de la parinte la parinte:
- buget - pretul carucioarelor poate fi de la 250 lei pana la 6000, in general cele mai ieftine sunt cele sport pentru grupele mai mari de varsta, cele mai rudimentare si fara "nume" (firme cunoscute) iar cele mai scumpe sunt cele "trendy" sau cele kombi (2 sau 3 in 1 - landou/nacela, carucior sport, scoica pentru masina). Putem vorbi aici in loc de cost si de VALOARE, valoarea la revindere sau la refolosire. Daca optati pentru un carucior de calitate, in culori neutre il puteti vinde sau refolosi la urmatorul copil;
- stil de viata - daca sunteti persoane foarte active sau mai putin active. Daca sunteti genul de persoana care se misca foarte mult, mergeti in plimbari dese, la cumparaturi, etc. va trebuit sa va uitati catre carucioarele din gama sport (au si optiune pentru landou). Un carucior sport  este mai usor (pe schelet din aluminiu - in jur de 9-11 kg scheletul, 13-15 kg cu habitaclul montat), are roti pivotante (cu sau fara posibilitatea de a le bloca), este dotat cu suspensii, posibilitatea de a frana atat cu piciorul cat si cu mana, sunt usor de manuit, au o forma ergonomica - de obicei rotile/roata din fata sunt mai mici decat cele din spate si amplasate pe un sasiu mai ingust, rotile din spate pot fi gonflabile (cu camera), se plieaza usor.

(despre carucioarele cu 3 roti circula zvonul ca nu ar fi foarte stabile si ca un copil mai agitat s-ar putea rasturna cu el, nu am vazut si nu am auzit de niciun caz. Cunosc chiar un copilas foarte energic pentru care parintii au achizitionat una astfel de carucior, baza foarte larga pentru rotile din spate si "garda" joasa fac imposibila rasturnarea accidentala.)
- locuinta - tipul imobilului in care locuiti este foarte important!
 Daca locuiti intr-un imobil fara lift (evident nu la parter) si nu aveti incredere sa lasati caruciorul in scara blocului atunci (oricat de frumos ar fi un sistem Kombi) optati pentru un carucior tip sport, eventual pliabil stil "umbrela". Va veti felicita ulterior. Variantele gen... il car din treapta in treapta, il las in masina, duc intai copilul si apoi caruciorul... in timp se vor dovedi a fi doar planuri neviabile.
Daca locuiti intr-o caldire dotata cu lift aveti grija sa MASURATI liftul pentru a va asigura ca tipul vostru de carucior intra in el. Nu masurati doar interiorul liftului (asa cum am facut eu) ci si deschidrea usilor. In cazul in care sunt usi culisante ele ocupa destul de mult spatiu iar intrarea caruciorului va fi imposibila.  In cazul meu a fost salutar faptul ca rotile din spate se scot foarte usor printr-o apasare de clapeta, dar este totusi solicitant (scot roata dreapta si o pun in cosul carutului).
Am contemplat ideea de a lasa caruciorul in masina (in cazul in care aveti o masina care ramane mereu acasa). Va puteti imagina urmatoarea schema: una bucata mama lauza cu una bucata bebelus, singuri; ajungi la masina cu bebe in brate, deschizi masina, pui bebe in landou, apoi lasi bebe singur si scoti cadrul din portbagaj, iei landoul cu bebe si-l montezi (exista si varianta in care duceti copilasul direct in landou la masina dar copilasul va deveni un copiloi si veti vedea cat de greu este de carat impreuna cu landoul - mai ales daca este un landou adaptat si pentru folosirea in masina- landoul are intre 5-9 kg+bebe de la 4 la 8 kg...). La intoarcere aceeasi schema - deschizi masina, scoti landoul de pe cadru, pui landoul in masina (ca pe jos nu prea iti vine sa-l lasi), pliezi cadrul, il bagi in portbagaj, apoi iei bebe, inchizi masina. Toate par simple in conditii teoretice de soare afara si copil care doarme... sa vedeti cum este cand ploua sau e iarna si copilul are o dispozitie mai proasta, iar schema asta uneori o veti face de 2 ori pe zi (in majoritatea situatiilor veti fi singuri). Lucrurile sunt mai simple daca folositi scoica pentru a-l scoate la plimbare, e mai usor de carat cu bebe in ea si o puteti lasa si jos langa masina pana scoateti cadrul, lucrurile se complica pentru modulul sport care nu are stabilitate de unul singur iar bebe nu mai sta unde il pui. Ganditi situatia pe termen lung, la inceput si in teorie toate par mai usoare.
- dimensiuni - in aceeasi linie cu ceea ce spunem mai sus, trebuie sa va asigurati ca "atelajul" va intra pliat in portbagajul masinii iar atunci cand este desfacut intra pe usa locuintei si pe cea a liftului. Va va fi uitl sa aveti un spatiu de depozitare (in holul locuintei) unde sa lasati caruciorul gata asamblat. Eu la inceput il strangeam, luam bebe cu tot cu landou si apoi pliam cadrul. Dupa niste zile de facut asta am renuntat... i-am facut un loc al lui in hol, ne cam impiedicam de el, dar e mai practic asa.
- anotimpul in care se va naste copilul, daca bebe vine in noiembrie iesirile afara vor fi oricum foarte scurte si dupa cateva saptamani cand deja este iarna, deci puteti amana achizitionarea unui carucior tip landou si sa cumparati cand vine primavara direct unul sport (cu functie de lasare a spatarului). Pentru iarna puteti folosi un marsupiu (eventual unul cu functie pentru dormit). Am vazut tousi in iarna o imagine foarte frumoasa, doi parinti in parc cu bebelusul in landou dar nu montat pe carucior ci dus de ei, unul de o parte si celalalt de alta, foarte draguti :). Daca bebe vine primavara atunci trebuie sa tineti cont de faptul ca plimbarile prelungite impun un carucior tip landou pentru ca bebe sa stea corect din punct de vedere ortopedic (si sa poata dormi linistit).
- cine va scoate copilasul la plimbare - pe cat de frumos sau de solid ar putea fi un carucior trebuie sa tineti cont de cat este de greu si de fiabil. Daca mamica este mai firava sau copilasul este plimbat si de o bunica, acestea nu vor putea ridica pe scari (orice bloc are cateva scari la intrare si din pacate nu peste tot exista rampa) 20-25 kg de carucior cu bebelus in el.

Plecand de la cele de mai sus eu am avut urmatoarea lista de "bifat":
- pentru bebelus - sa ii ofere singuranta si confort:
  •  pentru varsta 0-6 luni sa aiba landou, landoul sa aiba functie tip nacela (adica sa se poata folosi si in masina - aceasta presupune schelet foarte rezistent, centuri de siguranta, sistem de prindere in centurile masinii - sistem omologat), sa nu prezinte parti taioase si pe care bebelusul sa le poata scoate;
  • materialele sa fie din fibre naturale si complet lavabile, sa permita circulatia aerului pentru a evita supraincalzirea sau racirea copilului;
  • sa aiba aparatoare/husa pentru picioruse si parasolar reglabil, sa permita montarea de accesorii - umbreluta, husa pentru ploaie, husa anti -insecte;
  • sa permita montarea atat cu fata cat si cu spatele la sensul de mers;
  • habitaclul/hamacul tip sport (6-36 luni) sa permita pozitionare pe mai multe nivele de inaltime, exista variante mobile individual pentru picioruse si spatar sau variante compacte care se repozitioneaza unitar;
  • sistem de prindere sigur  in 5 puncte;
  • franarea sa fie completa si rapida;
  • suspensiile sa fie flexibile si reglabile pentru a permite rularea lina prin "macadamul" bucurestean fara a zgaltai bebelusul;
  • roti suficient de mari si din cauciuc (nu din plastic) in aceeasi ordine de idei anti zgaltaiala;
  • sistemul de pliere sa poata fi actionat numai de catre parinte;
  • sa fie INALT!, pozitia copilului sa nu fie aproape de sol unde se strang toate gazele de esapament;
    - pentru parinte - sa imi ofere usurinta in folosire si depozitare:
    •  sa poata fi manevrat usor cu o singura mana;
    • sa poata fi pliat cu usurinta (din pacare carucioarele care permit atat montarea de landou cat si de hamac pe acelasi cadru nu vor avea un sistem de pliere cu o singura mana, mai facem si compromisuri :) ).
    • sa fie usor, atat cat permite si singuranta copilului, deci sa aiba schelet din aluminiu;
    • sa aiba roti usor detasabile;
    • sa aiba un cos mare pentru cumparaturi sau bagajul bebelusului;
    • sa aiba bara transversala foarte bine prinsa pentru a putea ridica caruciorul de ea (pentru urcatul scarilor atunci cand este montat landoul, in aceasta situatie nu veti putea urca din treapta in treapta si trebuie sa aveti o bara de care sa ridicati in siguranta caruciorul cu totul);
    • bara de impingere sa fie reglabila pe inaltime si sa fie inalta;
    • sa fie frumos :)).
    Ce am ales eu? Eu am ales un sistem kombi 2 in 1, initial am vrut sa aleg varianta lui 3 in 1 dar nu mi-a placut deloc cum se prezenta scoica pentru masina. Imi placea foarte mult caruciorul, bifa toate cele de mai sus, pretul era in buget, asa ca am cumparat modelul Alu Volan de la Knorr Baby, este o firma germana, ma indragostisem de model pe amazon.de de unde intentionam si sa-l achizitionez. Am gasit ulterior un importator in Romania si mi l-au comandat ei. Am ales culori neutre in ideea ca il voi folosi si la urmatorul copil. Este extrem de usor de utilizat (il impingi practic cu un deget), foarte confortabil pentru bebelus si pentru copilul mai mare. A costat cu o reducere 1700 lei (daca il luam in varianta 3 in 1 ar fi fost cu 500 lei mai mult).



    Ce as face altfel? Probabil ca as cumpara varianta 3 in 1, mi-ar fi folosit extrem de mult daca scoica de la masina s-ar fi potrivit pe cadrul carutului, pentru deplasarile de la 0-12 luni as fi luat doar cadrul si scoica. Pentru scoica aleasa de mine exista cadru dar nu este disponibil in Romania si ar fi inseamna inca 450 lei si alt spatiu ocupat in casa.
    Caruciorul este minunat, marea problema a fost LIFTUL, nu are loc printre usi asa ca trebuie sa scot mereu o roata, pentru mine este foarte usor si o fac cu o singura mana, pentru mama este extem de greu :). In varianta cu landou a fost si destul de greu (cele 15 kg din prezentare cred ca sunt doar pt cadru...) pentru ca oferea si optiunea de nacela, mai usoare oricum nu exista daca vreti ca bebelusul sa fie in siguranta. Nacela/landoul sunt "ranforsate" pentru a oferi siguranta la impact in caz de accident. Blocul meu nu are rampa la intrare si rar se intampla sa ma intalnesc cu cineva care sa ma ajute, asa ca ridicam  caruciorul cu totul pentru a-l urca pe scari... L-am folosit cu functia de landou pana la 5,5 luni cand Matilda nu mai avea loc in el si devenise si nerabdatoare sa vada dincolo de cer :). Acum il folosesc cu functia sport si il pot cocota pe scari din treapta in treapta.
    Imi placea foarte mult si un model 3 in 1 de la Inglesina, poate as reconsidera... dar era in alta categorie de pret (3600 lei).

     

    Sfaturi utile:
    - probati carutul in magazin (chiar daca vreti sa-l comandati dupa pe internet pentru a nu-l cara voi);
    - daca sunteti inalti este bine sa va asigurati ca bara de impingere este suficient de inalta pentru a nu sta aplecati;
    - faceti proba cu o geanta mai grea atarnata de bara de impingere/manere pentru a vedea daca exista riscul de rastunare a carutului;
    - daca functia de montare cu fata si cu spatele la sensul de mers nu este disponibila verificati dotarea caruciorului cu o fereastra transparenta pozitionata pe capotina, astfel veti vedea ce face bebe in carut;
    - actionati frana atunci cand stati la semafor sau va opriti pentru o discutie sau pentru a vedea ceva;
    - prindeti mereu copilul in centurile carutului, chiar si pentru deplasari scurte!
    - respectati toate instructiunile de asamblare si utilizare, chiar si pe cele care par pentru prosti.




    2) Sistemele de purtare a copilului: marsupiu/manduca, sling/pouch, wrap, mei tai.

    Pe cat sunt de vechi aceste sisteme de purtare a copilului pe atat sunt de "in trend". Exista un curent de mame "purtatoare", din pacate as spune, un pic cam vehemente in sustinerea ideii. Cu cat esti mai violent in sustinerea unei teorii, fie ea cat se poate de adevarata, cu atat este mai probabil sa fii respins. O moderare in toate e mai sanatoasa.
    Eu nu prea cred in extreme (dar asta este o alta discutie) asa ca purtarea prelungita si exclusiva a copilului nu mi se pare o idee buna. Este chestiune de optiune personala, cine poate fizic si crede ca asa este mai bine...
    Argumentele pro sunt legate de dezvoltarea emotionala a copilului, de faptul ca un contact prelungit cu mama intareste legatura dintre acestia si incurajeaza increderea in cei din jur si in sine. Eu am purtat-o pe Matilda si am tinut-o in brate atata timp cat era treaza, in timpul somnului am lasat-o sa doarma linistita in patut sau in carucior. Am alaptat-o numai in pozitia "clasica", in brate, iar magia si profunzimea acelor clipe nu poate fi descrisa. Conditia mea fizica (doua hernii de disc) nu-mi permitea mai mult, aveam zile cand abia ma duceam pe mine.
    In istorie aceste sisteme de prutare au aparut din nevoia de securitate, bebelusul purtat astfel nu era expus riscurilor de a fi rapit, omorat, mancat de animale. In caz de pericol mama fugea impreuna cu el. Plus ca mamele aveau nenumarate alte sarcini zilnice, iar copilul era mai la "indemana" atunci cand era purtat. De asemenea, copilul purtat era un copil hranit la timp si mult mai putin zgomotos, prezenta mamei oferindu-i confort si liniste. Un copil care ar fi plans ar fi atras toate pericolele de mai sus. Apoi ele sunt foarte practice, poti lua foarte usor copilul cu tine.

    Exista sisteme "arhaice" de purtare si sisteme moderne. Diferenta intre ele este data de gradul de prelucrare, daca in cazul unui wrap vorbim de un simplu metraj de panza (elastica sau nu) in cazul marsupiilor vorbim despre sisteme gen rucsac, cu catarame reglabile, ranforsari, schelete metalice. Vi le prezint pe scurt:
    • wrap - este cel mai vechi sistem de purtare a copilului si cel mai simplu ca mod de prezentare, el este o bucata lunga de panza dintr-o tesatura realizata manual sau industrial, cu consistenta elastica sau dura. Cele elastice sunt mai potrivite pentru copiii mici (chiar si pentru prematuri) dar pot "duce" si greutati de pana la 13-15 kg. Cele din panza mai dura/neelasitica (tip canepa) sunt mai rezistente dar mai greu de pozitionat. Wrapul trebuie ales in functie de cine il poarta, daca sunteti mai inalti si mai corpolenti trebuie sa alegeti un model mai lung (lungimile incep de la 3 m si pot depasi 5 m). Latimea este importanta in cazul in care doriti sa purtati wrapul gen rucsac, in acest caz veti avea nevoie de unul lat de cel putin 60 cm (latimile uzuale sunt intre 45 cm si 75 cm). Chiar daca este o "simpla" panza nu va faceti iluzia ca este si cel mai simplu de folosit, veti avea nevoie de ceva antrenament si vizualizat de filmulete. Nu este nevoie de vreun doctorat doar de putina rabdare si nervi tari. Odata "uns" sistemul va veti descurca de minune. Dezavantaje: nevoia de antrenament pana ii dati de capat, faptul ca bebe se poate incalzi (intre copil si parinte si peste copil se afla mai multe straturi de panza), copilul nu poate fi pus si scos din wrap printr-o singura miscare, faptul ca fiind lung va ajunge pe jos atunci cand il "montati". Avantaje: este confortabil, greutatea se distribuie uniform, este versatil putand fi pozitionat cu bebe in fata, pe o parte sau in spate (mai greu dar merge), poate fi folosit de la nastere pana la varsta prescolara, este ieftin si prin folosirea indelungata se va amortiza cu siguranta.


      wrap elastic

    • sling/pouch -slingul este o bucata de panza fixa (pouch) sau cu inele. Ea se aseaza oblic pe unul dintre umeri permitand atat purtarea copilului pe sold cat si in fata. Slingul cu inele este o bucata de panza/material care la unul dintre capete prezinta doua inele (pentru fixare si reglare). Este un sistem mai practit si mai usor de folosit decat un wrap dar permite mai putine pozitii de asezare. Poate fi folosit de la nastere pana la 3-5 ani. Va trebui intai sa fixati slingul pe umar si apoi sa asezati bebelusul, nu invers :). Veti gasi nenumare filmulete pe internet cu sfaturi despre cum se pozitioneaza si se aseaza copilul. (cel cumparat de mine avea DVD de prezentare). Dezavantaje: slingul se aseaza pe un singur umar ceea ce va deveni jenant la purtarea un copil greu (alternati umerii), nu este potrivit pentru deplasari lungi, si in cazul slingului veti avea nevoie de ceva timp pentru invatare. Avantaje: este foarte util pentru alaptat (va ofera comoditate si intimitate), este potrivit pentru vara (un singur strat de material peste bebe), copilul este bagat si scos din slig foarte usor, poate fi purtat de catre ambii parinti (lungimea se regleaza din inele), ocupa putin spatiu.  Acest sistem a fost invenat pe la 1980 si mult mediatizat de catre doctorul Sears.

      sling cu inele (acesta este modelul pe care l-am ales si eu)

    • mei tai - acest "purtator" este inspirat din sistemele de purtare traditionale din Asia. El este ca un rucsac din panza cu bretele si sitem de legare in jurul taliei. Pe partea interioara au ca un fel de "chilotel", i se spune punte, in care copilul este asezat. In functie de latimea acestei punti mei tai-urile sunt sau nu potrivite pentru bebelusi, in marea lor majoritate sunt recomandate copiilor cu varste de peste 4-6 luni. Mei tai-urile pot fi cu bretele pentru umeri si centura pentru talie sau pot fi wrap mei tai si se pot infasura in jurul corpului (si pe sub bebe) pentru mai multa siguranta. Este un sistem foarte confortabil, versatil, permite mai multe pozitii de purtare, bretele pot fi latite si de obicei sunt foarte frumos decorate. Dezavantaje: la inceput veti avea nevoie de ajutor pentru asezarea copilului, limita de varsta, limita de talie a parintelui (in general 160 cm).

      mei tai

    • marsupii/manduca - Maruspiile sunt forma tehnologizata a sistemelor de purtare a copiilor, ele pot fi soft (adica doar din material) sau pot avea si parti din plastic sau chiar metal pentru a permite pozitionarea orizontala a copilului. Marsupiile au avantajul de a fi foarte versatile in ceea ce priveste utilizatorul. Ele se pot regla atat pe inaltime cat si pe latime, adaptandu-se oricarei persoane. Fiind gen rucsac ele distribuie greutatea copilului uniform pe ambii umeri. Le veti intalni in doua categorii in functie de greutatea copilului: 
    - de la nastere- 3,5 kg la 9 kg.
    - de la 4,5 kg la 15 kg.


      marsupiu manduca

      Modelul de mai jos este unul care permite si pozitionarea orizontala a bebelusului, de la 0 la 3 luni se va simti foarte confortabil in aceasta pozitie de somn.


      marsupiu nivel I - functie orizontala

      marsupiu nivel II - (acesta este modelul ales si de mine)


      Aveti grija sa alegeti un model robust care sa permita pozitionarea corecta a copilului, sa nu atarne curbat spre spate. VERIFICATI din cand in cand copilul pentru a va asigura ca nu este supraincalzit, ca nu-i este frig, ca respira liber si ca circulatia in picioruse nu este obstructionata. Nu stati in soare! Purtarea copilului intr-un astfel de sistem nu ar trebui sa fie prelungita (mai mult de 2 ore) faceti pauze. Pozitia corecta pentru un nou nascut este cea fiziologica: ghemuit! In marsupiu inlatimea corecta este atunci cand puteti atinge cu buzele crestetul copilului. De la 0 la 3 luni asigurati-va ca spatele si gatul copilului sunt bine sustinute, de asemenea, pana la aceasta varsta este bine sa purtati copilul cu fata catre voi. Dupa 4-5 luni il puteti muta in pozitia pe sold sau in cea cu fata la sensul de mers, in aceasta situatie inalturati sau indoiti (dupa cum permite modelul) tetiera marsupiului.

      Ce am ales eu? Cand avea Matilda cam 5 luni incepuse sa protesteze la statul in landou, inca nu avea varsta de mutat in caruciorul sport dar mi se intampla din ce in ce mai des sa ajung acasa cu ea in brate (in acelasi timp impingand de carut). Atunci am decis sa imi iau un sling, pentru aceste momente de carat care ma rupeau de spate. Pana am studiat problema si am ales eu un model i-au trecut ei starile :)). L-am ales pe cel din fotografia de la "sling cu inele". Ce pot sa va spun este ca Matilda a fost incantata de printul de pe panza. Modelul este unul foarte practic, cu zona de pe umar captusita, marginile de sub bebelus de asemenea captusite, suficient de subtire pentru vara, usor reglabil. Nu l-am folosit aproape deloc. Mi se parea ca o "taie" la picioruse. De fapt faceam ceva gresit!!! Atunci cand puneti copilul in sling in pozitia cu fata la parinte aveti mereu grija ca intre voi si copil sa existe material!!! Funduletul copilului si piciorusele trebuie sa descrie forma literei M!!! Deci trebuia sa o pun mai adanc in sling. Mi-ar fi folosit enorm cand era bebelus. As fi facut mai multe iesiri cu el decat cu carutul, pentru alaptat e ideal, ofera pozitie comoda si intimitate. Pentru bebelusi (0-3 luni) pozitia este cu piciorusele in interiorul slingului, ghemuiti. Atunci cand incep ei sa-si coboare piciorusele in mod natural puteti adopta pozitia cu ele in afara. Matilda fiind un copil extrem de linistit si de vesel (nu a plans deloc) nici nu a trebuit sa o tin dupa mine. Probabil ca daca era un bebelus colicos sau agitat as fi folosit mai mult slingul. Nu stiu daca o ajuta pe ea cu starile dar m-ar fi ajutat pe mine cu dusul ei. Am vazut mame care faceau zilnic kilometri prin casa pentru a calma copilul, le-ar fi fost mai bine daca investeau intr-un sistem de purtare.

      Pe la 10 luni ale Matildei am planuit o deplasare in care nu doream sa iau si caruciorul, atunci am cumparat un marsupiu (Cybex 2 to go - modelul din ultima fotografie). Este varful in domeniul marsupiilor, si este potrivit si pentru copiii cu greutate de peste 15 kg. Permite 5 pozitii de purtare a copilului si se regleaza foarte bine in functie de marimea copilului. Inca nu s-a amortizat prin utilizare. (e prea calduros pentru vara).

      Costul unor astfel de sisteme este intre 90 lei si 500 lei.

      Atentie!!!

    •  exersati inainte de a aseza copilul in sistemul de purtare, puteti folosi o papusa sau o perna;
    • pentru primele folosiri cereti mereu ajutorul unei alte persoane pana va asigurati ca puteti pune copilul in siguranta si singuri;
    • verificati toate partile sistemului de purtare si incetati folosirea acestuia daca da semne de uzura;
    • verificati mereu daca bebelusul este bine prins, aveti grija sa nu alunece prin deschiderile laterale;
    • intai asezati si asigurati sistemul de purtare si apoi puneti bebelusul in el;
    • pentru sistemele tip sling aveti grija ca mereu intre voi si copil sa existe material;
    • folositi sistemele in pozitiile adecvate varstei si greutatii copilului.





    3) Scaunul pentru masina- scoica/ scaun/buster.

    Scaunul pentru masina este OBLIGATORIU! Nu lasati copilul liber prin masina si nu il tineti la voi in brate, in caz de accident va zbura ca o ghiulea! Stiu ca ele pot costa destul de mult dar cel mai important este ca scaunul sa fie corect fixat si copilul prins in centuri. Daca respectati mereu aceste reguli modelul nu este atat de important.

    Atentie!!!
    Verificati daca scaunul este omologat conform normelor de securitate la transport (ar tebui sa aiba o eticheta portocalie pe care se fie inscris standardul conform caruia a fost omologat - ECE R 44/04). Puteti verifica si daca scaunul respectiv a fost testat impreuna cu modelul vostru de masina la testele Euro NCAP.

    La alegerea scaunuli trebuie sa tineti cont de varsta, inaltimea si greutatea copilului! Copilasii moderni sunt mult in afara masuratorilor pentru varsta lor. Matilda la 12 luni avea 82 cm (media pentru fetitele europene este de 74 cm), la greutate era conform mediei (10,4 kg)... deci greutatea spunea ca ar mai fi trebuit sa stea in scoica... dar lungimea facea imposibila transportarea ei in siguranta.

    Scaunele pentru masina sunt disponibile pe grupe (de varsta):
    Grupa 0 nou nascut pana la aproximativ 9 luni (0-10 kg);
    Grupa 0+ nou nascut pana la aproximativ 12 luni (0-13 kg);
    Grupa 1 de la 6 luni pana la aproximativ 4 ani (9-18 kg);
    Grupa 2 de la 3 ani pana la aproximativ 8 ani (15-25 kg);
    Grupa 3 de la 6 ani pana la aproximativ 12 ani (22-36 kg).

    sau scaune combinate (aparent sunt ceva mai scumpe dar prin folosirea indeluganta sunt amortizate):

    Grupa 0+/1 de la 0 luni pana la aproximativ 4 ani (0-18 kg);
    Grupa 1/2/3 de la 1 an pana la aproximativ 12 ani (13-36 kg);
    Grupa 2/3 de la 4 ani pana la 12 ani (15-36 kg).

    Recomandarea este ca de la nastere pana la minim 4 luni copilul sa fie transporat in "scaune" tip landou/nacela care sa permita pozitia culcat sau pe o parte a copilului sau in scaune tip scoica/cosulet cu o deschidere foarte mare. Aceasta nu ar trebui sa fie numai o recomandare ci o REGULA!

    Alegeti un articol adaptat greutatii copilului vostru!
    • nacela, pat auto sau scaun auto "cu spatele la drum" de la nastere si pana la 10 kg (aproximativ 9 luni).
    • scaun auto de la 10 kg la 18 kg (aproximativ 4 ani) (verificati cat de mare este unghiul de lasare pe spate al scaunului pentru a asigura o pozitie corecta pentru somn, in cazul in care ii "pica" barbia in piept cumparati si o perna speciala pentru gat).
    • scaun cu dispozitiv de inaltare pentru un copil cu greutatea mai mare de 15 kg (in acest caz copilul va fi prins in centura masinii, verificati ca aceasta sa nu fie peste gatul copilului si sa fie bine intinsa peste coapse, daca nu este suficient de inalt pentru a fi prins corect in centura amanati trecerea pe inaltator)
    ATENTIE!!!
    Nu orice landou este unul potrivit si pentru transportul copilasului cu masina, trebuie sa fie unul omolgat in acest sens!!! Acestea vor avea un chit de instalare pentru mai multa siguranta, acelasi lucru este valabil si pentru scaunele tip scoica!

    Cand Matilda avea 3 luni am fost implicati intr-un incident auto (nu ni s-a acordat prioritate si ne-am trezit, in timp ce noi eram in depasire, cu un autoturism in fata) la 80 km/h. Pe noi si cu centurile puse ne-a cam dat de pereti, ea era in landoul pentru masina, in pozitie culcat, dormea, nu a patit absolut nimic, abia daca s-a miscat. Cu riscul de a ma repeta, fixati mereu scaunul in mod corespunzator si prindeti centurile copilului, MAI ALES PE DISTANTELE SCURTE! Majoritatea accidentelor in care sunt implicati copiii mici se intampla intr-o raza de 3,5 km in jurul locuintei.

    Ce am ales eu?
    - Pana la varsta de 4 luni Matilda a fost transportata in dispozitivul tip landou (cel al caruciorului).
    - De la 4 luni la 12 luni am folosit scoica Kiddy Pro Design (este o marca germana cu rezultate deosebite in ceea ce priveste testele de siguranta, aparatorile din jurul capului sunt facute din material "fagure de miere" similar cu el din castile motociclistilor). Scoica a fost excelenta, permitea pozitie foarte buna pentru somn, usoara, si foooooooarte frumoasa :). Cei de la Kiddy au modele care pe langa siguranta aduc si un design foarte placut. (am ales un model unisex, va fi folosita cu siguranta si la urmatorul pui).
    Atentie!!!
    Evitati folosirea scaunelor second hand!!! Nu puteti sti daca nu cumva au fost implicate intr-un accident si nici modul in care au fost intretinute! In cazul in care sunteti implicati intr-un accident si la numai 10 km/h duceti scaunul la verificat sau renuntati la utilizarea lui!
    - De la 12 la am ales un scaun combinat grupele 1-2-3 de la 9 la 36 de kg (9 luni 12 ani). Modelul este tot de la Kiddy - Guardian Pro Design Lillifee. Acest scaun aduce un sistem INOVATOR. Copilul nu este fixat in centuri ci este fixat de o perna frontala care se asigura in centurile masinii. Studiile au aratat ca un astfel de sistem este mult mai eficient in caz de impact, reducand eventualele traumatize aduse copilului de presiunea exercitata de centurile de siguranta. Dupa ce va ajunge la 18 kg aceasta perna frontala se va scoate si se vor folosi doar centurile masinii. Materialele sunt de foarte buna calitate, complet detasabile si lavabile. Un scaun demn de o printesa :).
    
    As face si acum aceleasi alegeri (cu mentiunea ca as cumpara si cadrul pentru a transforma scoica in carucior).

    Preturile sunt intre 70 lei (pentru inaltatoarele din ultima grupa de varsta) pana la 2200 lei pentru sistemele care au fixare tip Isofix, sunt omologate pentru orice tip de masina, au multiple categorii de varsta si se pot deplasa catre lateral pentru o mai usoara pozitionare a copilului (culiseaza in pozitie paralela cu portiera astfel puteti pune bebelusul stand cu fata la masina nu intr-o parte).
    inaltator auto (grupa 15-36 kg)

    Sfaturi utile:- alegeti un sistem omologat conform normelor de siguranta la transport;
    - verificati daca husele pot fi indeparate si spalate;
    - asezati scaunul tip scoica cu fata invers sensului de mers, ar trebui lasat in aceasta pozitie cel putin pana la implinirea varstei de 9 luni a copilului;
    - nu grabiti trecerea intr-un sistem superior de transport, este preferabil sa alegeti o scoica cu o limita mai mare de greutate (13 kg);
    - atunci cand scaunul este asezat cu fata invers sensului de mers trebuie sa va asigurati ca acesta nu se poate misca mai mult de 2-3 cm stanga dreapta;
    - in aceeasi pozitie ca mai sus trebuie sa va asigurati ca deasupra crestetului copilului sunt cel putin 3 cm pana la capatul scaunului;
    - daca asezati scoica pe locul din fata dreapta DEZACTIVATI airbagul frontal, daca masina este dotata cu airbaguri laterale contactati producatorul/dealerul masinii pentru a le dezactiva!;
    - in pozitia cu fata la sensul de mers varful urechilor copilului trebuie sa fie deasupra nivelului superior al scaunului.
    - respectati cu sfintenie instructiunile de utilizare!
    - pastrati mereu manualul de utilizare impreuna cu scaunul;
    - in cazul in care nu va descurcati cu fixarea lui cereti ajutorul, mai bine va calcati pe mandrie decat sa expuneti copilul la accidente.
    - nu lasati niciodata copilul neasigurat in scaun!
    - NU lasati niciodata copilul singur in masina! Nici nu cred ca trebuie sa va spun de ce :).
    - repet, nu cedati protestelor copilului de a-l lua din scaun nici pentru o mica pauza de "consolare"!

    Eu cunosc personal o mama care si-a omorat copilul! L-a lasat liber in masina si la o frana brusca acesta a zburat prin parbriz si a murit. Nu vreti sa faceti asa ceva!

    Costul total al sistemelor de deplasare si purtare in cazul nostru a fost asa:
    - carucior landou si sport   - 1700 lei;
    - scoica 0-12 luni               -   600 lei;
    - sling  3 -15 kg                  -   178 lei;
    - marsupiu 3.5 - 18 kg       -    368 lei;
    - scaun auto 9 - 36 kg        -  1280 lei;
    TOTAL:                                4126 lei.
    (toate vor fi folosite si pentru urmatorul pui)


    INCERCATI SA NU CUMPARATI NIMIC DIN ROMANIA, PRETURILE SUNT CU 25-45% MAI MARI DECAT AFARA.


    Haideti la plimbareee!






























4 comentarii:

  1. Buna ziua mamica de Mati,

    Am cumparat pentru fetita mea (care apare in noiembrie) o scoica auto kiddy relax pro - recunosc ca am facut acest lucru dupa ca am citit blogul tau, cautat in google si vazut pe youtube cat de recomandate sunt aceste scaune/scoici auto de la kiddy - si sunt intr-un impas :( Nu am reusit sa gasesc cadrul pe care se monteaza...nici macar pe siteuri-le din afara tarii. Ma poti ajuta te rog cu un sfat/link...am vazut in aceasta postare ca mentionezi de un cadru pentru scoica kiddy si tare as vrea sa il achizitionez si eu. Va pup cu drag fetelor si asteptam postari noi in fiecare zi!Ju

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna :),

    Felicitari pentru achitizite, eu sunt foarte multumita de scaunele lor pentru masina. Scoica a fost foarte usoara, usor de fixat, Mati a dormit foarte bine in ea, s-a spalat si intretinut foarte bine, arata ca noua.

    Despre cadru, cadrul este acesta http://www.amazon.de/Kiddy-46100TV000-Chassis-click-move/dp/B0012Z1Z4M/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1346308327&sr=8-1

    vad, insa, ca si la ei mai sunt doar second hand, nu noi. Acum sunt la job, dar cand ajung acasa dau o cautare calumea, se pare ca se potrivesc pe cradul de la caruciorul sort Kiddy care costa cam la fel. Revin.

    Va pupam si noi si va asteptam mereu cu drag!

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumesc pentru raspuns mamica de Mati!

    De la o viitoare mamica de Nati (Natalia) transmitem gandurile noastre bune, imbratisari calde si pupici lipiciosi.

    Ju

    RăspundețiȘtergere
  4. Buna Miruna,

    Esti multumita de scaunul de masina de la Kiddy? Multimesc

    RăspundețiȘtergere