miercuri, 2 mai 2012

Despre raul de masina

(facem o mica pauza din sirul de materiale din categoria "zestrea bebelusului" pentru ca subiectul asta este cald, diseara vine si materialul despre cum alegem caruciorul/scaunul de masina/marsupiul, etc.)

Raul de masina... sau raul de miscare... de mers cu masina, de mers cu barca, de mers cu trenul, de mers cu metroul, de mers cu liftul... si de mers cu orice se misca si tu stai :).

Eu SUFAR de rau de masina. Imi este rau si cand "aterizeaza" liftul si cand opreste metroul, dar acestea sunt scurte si mai rare in viata unui om. Cu masina merg zilnic. Si nu, nu mi-a trecut. Mitul expunerii la un stimul ca solutie de vindecare este fix un mit, trambalatul copilului suferind de rau de masina cu voi peste tot nu-l va vindeca de aceasta afectiune, il va face doar sa se simta mizerabil si sa va injure cand se va face mare. Poate vi se pare un cuvant dur... dar credeti ca mie mi-a pasat atunci cand eram copil de ce frumos e la Herculane sau la Felix, de ce minune sunt vulcanii noroiosi sau pestera Scarisoara, credeti ca-mi pasa de cum e cu fosilele ursilor din Pestera Ursilor sau imi pasa de zecile de ore de rau infernal, de varsaturi pana la epuizare si de disconfort general care se prelungea uneori si la doua zile dupa terminarea calatoriei ( nu mai zic si de bietu frati-miu care asista la toate astea)?! Nimic din ce as putea vedea la destinatie nu contrabalanseaza raul de pe drum, mai ales ca asta e senvis asa... ajungi acolo zombi si mai iei o portie la intoarcere.
Acum ca sunt adult am invatat trucuri, am momente cand ma pot controla destul de bine, dar atunci cand eram copil...

Ce cauzeaza raul de miscare? Se pare ca exista o disfunctionalitate in coordonarea ochi - urechea interna (sistemul vestibular responsabil cu echilibrul). Aceasta disfunctionalitate se manifesta atunci cand suntem intr-un vehicul care se misca. Ochiul nostru vede interiorul masinii si transmite catre creier informatia ca am sta pe loc, sistemul vestibular percepe miscarea/balansul si transmite creierului ca suntem in miscare si de aici rezulta un mic balamuc in creierul nostru. Aceasta confuzie neuronala declanseaza secretia unei substante care este perceputa de organism (in mod gresit) ca o substanta otravitoare de care apoi organismul incearca cu disperare sa scape. Da, ati citit bine, o-t-r-a-v-i-t-o-a-r-e. De aici si sentimentul crancen ca va cam vine sa muriti. Nu exagerez, cine sufera de problema asta stie despre ce vorbesc....

In mod bizar starea de rau de sarcina - greata, varsaturi, somnolenta, ameteala, hipersalivatie, faptul ca oricat ai varsa nu-ti e mai bine- seamana atat de tare cu cea de rau de masina incat cele care au trecut prin asa ceva pot simpatiza. Fiindu-mi rau toata sarcina chiar m-am gandit ca mecanismele pot fi similare, miscarile Matildei imi produceau genul asta de rau, probabil si cresterea burtii si dezechilibrarea organismului jucau un rol. Extrem de ciudata senzatia mai ales ca ma bucuram de faptul ca bebe misca de parca as fi castigat la Loto, dar sesizam genul ala de rau care se declansa cand se misca. Raul din primele luni  are cauzalitate hormonala, chimica, dar senzatiile seamana izbitor. Ce m-a amuzat in sarcina era ca cei din jur considerau ca ar fi trebuit sa fiu cumva calita... "aaaa tu ai vomitat toata viata de ti-au sarit ochii" deci acum ar fi trebuit sa ce? sa nu-mi mai fie rau? Eu am si unele intolerante alimentare care se manifesta la fel de violent, este tot o forma de "otravire" a organismului, cine m-a vazut varsand a simtit nevoia imperioasa de a chema salvarea. Deci stimati "datatori cu parerea" faptul ca ti-a fost rau toata viata sau ca ai trecut prin dureri extrem de mari asta nu inseamna ca esti calit, ca nu-ti mai e rau sau ca ti-a crescut pragul de rezitenta la durere. Din contra, expunerea prelungita la astfel de stari sau dureri te sensibilizeaza (ai paharul deja plin si iti lipseste foarte putin sa dea pe afara). Diferenta o face modul de a te raporta la situatie, daca alegi sa te vaicaresti continuu si sa te lasi coplesit sau alegi sa fii tare si sa depasesti momentul.

Dar ce-mi veni astazi cu subiectul asta? Eu oricum m-am resemnat complet, am studiat problema, am incercat solutii.... doar puterea mintii functioneaza real si nici ea mereu. Mi-a venit acum sa discutam despre asta pentru ca Matilda e atat de a mea ca uneori ma sperie si pe mine. Prietenii glumesc mereu ca eu "nu am facut un copil, eu m-am clonat". Deh, daca am facut un copil singura, cu cine era sa semene?! Glumesc. Este foarte dragut si ma bucur cand observ la ea calitatile mele sau lucrurile pe care le consider pozitive (inclusiv ambitia si incapatanarea) dar cand vad ca mi-a mostenit si "belelele"...

In aceste zile libere am fost cu ea la Brasov... Mai facusem drumuri lungi cu ea, dar toate pe autostrada si de obicei la ora ei de somn, dormind nu dadea semene de disconfort. De obicei dormea tot drumul asa ca lucrurile erau ok. Chiar ma bucuram si ziceam hai Doamne ajuta sa nu aiba saraca rau de masina. Acum insa Matilda s-a marit, doarme mai putin, participa la discutii si peste asta nu am reusit sa plecam la ora optima pentru somn. Cand am ajuns pe Posada am observat ca picoteste... din pacate nu era picotitul de somn ci cel de rau... Cam asta e primul semn, te ia un fel de somnolenta bolnaviciosa... ca si cum ai fi intoxicat cu ceva. Apoi am vazut ca incepe sa-i curga saliva... semnul numarul doi este hipersalivatia.... Incepuse sa se manifeste in mod vizibil ca are un disconfort si deja cerea sa o iau din scaun, luatul din scaun in mers este exclus. A inceput sa planga asa ca ne-am oprit sa luam aer. Se pare ca a fost la momentul oportun, a eliminat ceva aer din stomacel si s-a linistit, apoi am avut noroc ca a adormit si a stat linistita pana la sosire.
La intoarcere nu am mai avut acelasi noroc...si pentru ca primul segment de drum este cu serpentine...serpentine care abordate in mod gresit sporesc acest rau de masina. Drept pentru care, in ciuda opririlor sa luam aer, Matilda a inceput sa verse... Zgomotul si mirosul specific m-au dus in timp intr-o perioada tare nefericita a copilariei mele si mi s-au umplut ochii de lacrimi de mila ei. Nu pot sa va spun cam ce suferinta simti in asemenea momente... ti se rupe sufletul. Ce sa-i spun unui bebelus? Sa se uite pe geam? Sa mestece guma? Sa se automotiveze?... Pot sa-i spun doar ca mami ii promite ca nu o mai duce cu masina la munte!

Deci, dragi parinti care aveti in dotare astfel de copilasi sensibili, asculati aici la un om care stie pe propria piele ce inseamna, gasiti solutii alternative pentru a va deplasa in concedii, niciun concediu de pe lumea asta nu merita sa fie "platit" cu raul copilului vostru!

Si ca sa trecem in nota optimista, cateva sfaturi legate de ce ati putea face pentru a va fi mai bine (eu zic ca sunt valabile pentru adulti, nu experimentati pe suferinta copilului):

Lucruri care inrautatesc starile de rau de masina:
  • sitlul de condus, in ciuda credintelor populare nu frana brusca face rau ci genul ala de frana lunga si apasata (altfel nu stiu sa o descriu), eu si cand sunt la volan daca pun genul ala de frana ma ia raul;
  • privitul in masina, in jos, cititul (harta, carte, etc.);
  • intorsul catre spatele masinii,
  • geamurile fumurii sau parasolarul;
  • mirosurile puternice (tigare, benzina, gaze de esapament, parfumurile dulci, deodorantele de masina)
  • o alta persoana careia ii este rau (mai putin atunci cand este copilul vostru si va vine sa faceti orice numai sa nu-i mai fie rau);
  • discutiile despre raul de masina, in schimb vorbitul va va ajuta cu distragerea atentiei;
  • consumul recent de alimente (evitati mancatul cu minim 2-3 ore inainte de a pleca, evitati consumul de ciocolata sau bauturi alcoolice - nici stomacul complet gol nu ajuta)
  • statul pe locurile din spate;
  • traseul sinuos (curbe dese, serpentine, aglomeratia - frane si demaraje repetate);
  • altitudinea, infundarea urechilor din cauza altitudinii (pentru a restabili presiunea interna inghititi in gol sau mestecati guma, deschideti gura ca si cum ati casca);
Lucruri care va pot ajuta cu diminuarea raului de masina:
  • mergeti cu trenul :)), glumesc, dar luati in considerare solutii alternative de transport atunci cand este posibil (sunt oameni carora le este rau si in tren, evitati statul cu spatele la sensul de mers);
  • pe cat posibil conduceti voi, atentia la condus va va distrage de la faptul ca va este rau, plus ca puteti adapta stilul de condus in functie de starea voastra;
  • privitul pe geam catre un punct stabil mai indepartat (sincer este una dintre putinele solutii care chiar functioneaza, atunci cand mergeti pe serpentine priviti catre sfarsitul curbei nu de-a lungul ei);
  • statul pe locul din fata (impreuna cu cea de mai sus sunt cheia succesului, atata timp cat nu priviti in jos sau in masina si nu ichideti ochii pe franare);
  • se pare ca si intelegerea mecanismului va poate ajuta cu diminuarea starii de rau;
  • aerul curat (rece), deschideti fereastra si respirati adanc, incercati sa trageti aer in piept si sa expirati incet (aceasta metoda functioneaza in orice stare de rau - mai ales in cele post anestezie- repetati de 10 ori dar incet, sa nu va hiperventilati);
  • ghimbirul, roinita si menta - daca tolerati ghimbirul puteti sa va cumparati biscuiti sau bomboane cu ghimbir, ceaiul de ghimbir este si el bun, la fel si cel de menta (sau frunzulitele de menta proaspata mestecate). Acestea sunt remedii temporare, mie sincer cred ca mi-ar trebui o cisterna de ceai de menta... dar poate pentru voi functioneaza (ghimbirul si roinita ar trebui sa functioneze si in timpul sarcinii);
  • medicamentele naturiste (cu roinita si ghimbir) - nu le-am incercat deci nu stiu ce sa va spun...;
  • medicamentele farmaceutice antivomitive - emetostop- pe acesta l-am probat si chiar functioneaza (atentie!!! nu toate medicamentele antiemetice functioneaza si in starile de rau de masina, intrebati medicul sau farmacistul, atentie!!! acest tip de medicatie de obicei produce si somnolenta, atentie!!! daca sunteti insarcinata sau alaptati!!! nu luati niciodata medicamente dupa ureche);
  • presopunctura, aplicati presiune intre cele doua tendoane ale mainii la aprox. 3 cm deasupra incheieturii acesteia (functioneaza), exista si bratari pentru presopunctura (se gasesc la farmacie iar unele dintre ele sunt imprimate si cu medicamente care se absorb prin piele);
  • asculati muzica (pentru distragerea atentiei);
  • mirosul de ziare/reviste - remediu care pentru unele persoane functioneaza, incercati doar sa le tineti in masina nu sa le si cititi, va va fi rau atat de la privitul in jos cat si de la informatii :));
  • dormiti, ichiderea ochilor ar duce la anularea mecanismului - am spune ca e logic, nu mai vezi, nu mai stii ca esti in masina - pentru mine nu functioneaza, m-am trezit de nenumarate ori din somn direct varsand- pentru altii functioneaza foarte bine, cu conditia de a adormi imediat, inainte ca raul sa se instaleze;
  • autosugestia- puterea mintii e ceva fabulos, faceti exercitii de control, nu o sa va treaca raul complet dar va puteti controla sa nu mai vomati.
Cand eram copil circulau tot felul de mituri - sa dai copilul in leagan, sa-l dai in invartitoare... pentru mine nu au functionat si se pare ca nici pentru Matilda. I-am cumparat de mica leagan de interior si am tot dat-o. Sper din tot sufletul ca ea sa aiba o "versiune" mai usoara, pana la acest drum (cu serpentine) nu daduse semne ca i-ar fi rau. Eu m-am resemnat complet. Fratele meu sper ca m-a iertat pentru zecile de "accidente" ajunse si pe el.

Acestea sunt valabile pentru adulti.... pentru copilasi singurul remediu este sa nu-i mai duceti cu masina si sa sperati ca in timp starile vor disparea ( ne mai creste capul si se pare ca se mai echilibreaza raportul dintre ochi si ureche)!

Sa nu aveti rau de masina!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu